Rata de absolvire a învățământului liceal din Regiunea Sud Muntenia, înregistrează în perioada 2006-2016 valori cuprinse între 50,8% și 85,3%. Valorile indicatorului scad consistent în 2013/2014 față de anul precedent: puțin peste 70% dintre elevii de 18 ani au absolvit liceul. Urmează apoi o tendință de creștere în 2014-2015, urmată de o scădere dramatică în 2015-2016 (67% dintre elevii de 18 ani au absolvit liceul, fete – 69,1%; băieți 65,1%).
La nivelul anului școlar 2012/2013 se ating cele mai mari valori ale ratei de absolvire a liceului: total – 85,3%; fete – 84,6%; băieți – 85,9%.
Ratele de absolvire la învățământul profesional sunt cele mai scăzute comparativ cu celelalte niveluri de școlarizare, dar ele au început să crească ușor de la cea mai mică valoare în această perioadă (0,6% în 2011-2012) la 4,7 % în 2014-2015, după instituirea stagiilor de pregătire practică și a învățământului profesional cu durata de 3 ani. În anul școlar 2015-2016, rata de absolvire a învățământului profesional scade față de anul anterior (4,3%). Analiza pe sexe relevă faptul că rata de absolvire este mai mare în rândul populației masculine comparativ cu cea feminină și media pe regiune.
În perioada 2007-2015, rata de absolvire a învățământului postliceal și de maiștri a înregistrat o tendință ascendentă, dar sub media națională. În anul școlar 2015/2016, indicatorul a avut valoarea de 11,9% (față de 12,2%, cât era în 2014/2015), raportat la populația în vârstă de 21 de ani (vârsta teoretică de absolvire a acestui nivel de educație).
Această rată relativ redusă de absolvire se datorează faptului că cea mai mare parte a persoanelor care frecventează această formă de învățământ au 21 de ani și peste și absolvă mai târziu decât vârsta teoretică folosită la calcularea indicatorului.
În învățământul liceal și profesional, rata abandonului, în anul școlar 2015/2016, în regiunea Sud Muntenia, a fost de 2,7%, mai mică cu 0,9 procente decât cea de la nivel național (regiunea Sud Muntenia are cea mai mică rată a abandonului față de celelalte regiuni ale țării). Județele cu cea mai mică rată a abandonului școlar, în anul 2015-2016, sunt: Dâmbovița (1,9%), Argeș (2,3%) și Ialomița (2,6%). În comparație cu anul anterior, situația s-a înrăutățit semnificativ la nivel național și în unele județe (Argeș, Călărași, Giurgiu, Ialomița, Prahova), valoarea indicatorului fiind, la nivel regional, constantă. Datele evidențiază faptul că băieții abandonează liceul și învățământul profesional în proporție mai mare, comparativ cu fetele (3,2% în cazul băieților și 2,2% în cazul fetelor). Pe medii de rezidență, rata abandonului școlar este mai mare în mediul rural, decât în mediul urban (vezi anexa Rata abandonului – INS).
Rata abandonului școlar în învățământul postliceal. Tendința descendentă din perioada 2008-2011 a valorii ratei abandonului școlar la nivelul învățământului postliceal a fost întreruptă, la nivelul anului școlar 2011/2012, când începe să crească, În 2013/2014, s-a înregistrat o ameliorare a situației, după care crește alarmant, cea mai mare valoare a ratei abandonului înregistrată în învățământul postliceal a fost de 9,6%, în 2015-2016. Ca și în cazul altor rute de formare, se păstrează diferența dintre valorile indicatorului pe genuri: mai mulți băieți decât fete abandonează studiile postliceale.
Abandonul școlar reprezintă una dintre cele mai acute probleme cu care se confruntă învățământul din țara noastră, care generează efecte negative la nivel de individ și asupra întregii societăți.
Leave A Comment