Perioada de analiză pentru învățământul postliceal, respectiv școala postliceală și școala de maiștri, este intervalul anilor școlari 2005/2006-2016/2017.Începând din anul școlar 2007-2008,  acest tip de învățământ a fost finanțat și de la bugetul național, ceea ce a făcut  ca paleta de calificări să se diversifice și din ce în ce mai multe unități de învățământ să ofere formare pe acest nivel educațional. În regiunea Sud Vest Oltenia, numărul de elevi din postliceal a crescut constant până în anul școlar 2014-2015, când s-a atins maximul perioadei de analiză, 12269 de elevi. În perioada celor mai recenți doi ani școlari, pentru care sunt înregistrate date statistice oficiale, numărul elevilor s-a diminuat, dar continuă să fie o formă de învățământ căutată, în special de către absolvenții de liceu fără bacalaureat.

infraed09În județele regiunii s-a menținut, în general, tendința de creștere a numărului de elevi la postliceal până în 2014/2015 și cu o ușoară scădere în intervalul 2015/2016-2016/2017. Face excepție Vâlcea, care a avut un număr redus și fluctuant de elevi la postliceal în perioada 2007/2008-201/2013, însă în  anul școlar 2013/2014  numărul a crescut brusc cu 250%. Deși în perioada următoare, s-au înregistrat diminuări ale numărului de elevi, nivelul s-a menținut în continuare ridicat. Cea mai mare cuprindere este în școlile postliceale din regiune, formă care dă de altfel și trendul întregului învățământ postliceal. Evoluția este evidentă în perioada 2006/2007-2014/2015, când a crescut continuu cuprinderea în această formă de învățământ. În intervalul 2015/2016-2016/2017 se observă un ușor regres al numărului de elevi , însă interesul absolvenților de liceu continuă să rămână la niveluri ridicate, dovadă fiind și concurența la admitere.

 

Pe forme de proprietate, evoluția a fost diferită. Dacă în anul școlar  2005/2006, numărul cel mai mare de elevi era în școlile postliceale private,  pe parcursul perioadei de analiză situația s-a schimbat în favoarea școlilor postliceale publice, în condițiile creșterii numărului de elevi la ambele forme de proprietate. Este de specificat faptul că, în marea majoritate, peste 90%, școlile postliceale private au, ca domeniu de formare, sănătatea și asistența pedagogică. În școala de maiștri, la nivel regional, numărul de cursanți este mult sub cel din școlile postliceale. Cuprinderea a crescut până în anul școlar 2013-2014, pentru ca în perioada următoare să scadă continuu, până în anul școlar 2016-2017. Județele respectă, în general, același trend, cu excepția județului Vâlcea, în care evoluția a fost fluctuantă.

infraed08Oferta educațională a școlilor se concretizează în planul de școlarizare realizat, care include numărul de clase și numărul de elevi, pentru  fiecare calificare și fiecare domeniu de pregătire. În anul școlar 2017-2018, în regiunea Sud Vest Oltenia sunt constituite în învățământul profesional și tehnic, un număr de 996 de clase, cu un număr de 23273 de elevi. Pe ani de studiu, situația regională se prezintă astfel:

  •             la clasa a IX-a: 216 clase cu 5401 elevi;
  •             la clasa a X-a: 242 clase cu 5669 elevi;
  •             la clasa a XI-a: 268 clase cu 6273 elevi;
  •             la clasa aXII-a: 270 clase cu 5930 elevi.

Analiza pe medii de rezidență ale școlilor, relevă faptul că majoritatea claselor de liceu tehnologic sunt în mediu urban, 879 de clase cu 20512 elevi, față de 117 clase cu 2761 elevi în mediul rural. Majoritatea unităților IPT din regiune sunt de stat, numai în județele Dolj și Mehedinți funcționând unități IPT particulare, cu un total de 15 clase și 233 elevi.