Analiza în interiorul județelor regiunii relevă faptul că cel mai mare număr de elevi în ciclul primar este în Dolj, iar cel mai mic în Mehedinți, populația școlară fiind corelată cu demografia totală a județelor. Evoluțiile, în timp, la nivel județean sunt similare nivelului regional, cele mai mari scăderi fiind înregistrate în județele Dolj și Olt, unde în 2011/2012 numărul elevilor din primar a scăzut cu peste 3000 persoane, față de 2007/2008. În 2012/2013 numărul elevilor a crescut, cel mai mult în Dolj, cu 2800 persoane, iar cel mai puțin în Mehedinți, cu 1029 persoane. În anii următori, până în 2016/2017, se înregistrează din nou scăderi, în toate județele, însă la nivel mult mai mic. Analiza ponderilor pe sexe în învățământul primar din Sud Vest Oltenia, arată că preponderentă este populația școlară masculină, iar variațiile nu sunt semnificative, pe întreaga perioadă procentele situându-se în jurul a 51-52% masculin și 48-49% feminin.

michael-podger-41325-unsplashAnaliza cifrelor având în vedere mediul de rezidență al școlii, arată o creștere continuă a numărului de elevi în învățământul primar din urban, în detrimentul mediului rural, situație de altfel întâlnită și la nivel național. Este de remarcat faptul că, la începutul perioadei de analiză, în anul școlar 2007/2008, populația școlară din mediul rural era de peste 50% în toate județele regiunii, pentru ca, în timp, aceasta să scadă, în medie, cu 6%. Migrarea spre urban a școlarolor din învățământul primar este un fenomen îngrijorător, în condițiile în care regiunea este ruralizată din punct de vedere demografic.          În județele componente ale regiunii Sud Vest Oltenia situația este aproape aceeași ca și la nivel regional, scăderile fiind continue în Dolj, Gorj, Olt și Vâlcea. Singurul județ în care se semnalează o creștere a numărului de elevi de gimnaziu, în anul școlar 2016/2017, față de anul școlar anterior, este Mehedinți (9481, față de 9265). Scăderea cea mai semnificativă, pe perioada de analiză, este înregistrată în județul  Dolj (diferență de 7991 de elevi între 2007/2008 și 2016/2017). Distribuția pe sexe a elevilor din ciclul gimnazial este 51-53% masculin și 47-49% feminin, situația fiind aceeași atât la nivel național, cât și la nivel regional și județean.

Distribuția pe medii de rezidență, în funcție de locația școlii, este ușor favorabilă mediului rural, la nivelul regiunii Sud Vest Oltenia, cu excepția anului 2016/2017. Situația este însă diferită la nivelul județelor din regiune: în Dolj și Gorj procentele sunt relativ echilibrate; în Mehedinți se regăsesc peste 51% în mediul urban în perioada  2007/2008-2013/2014, în următorii doi ani de analiză procentele se inversează, iar în 2016/2017 populația gimnazială din urban o depășește din nou pe cea din rural; în Vâlcea procentul de elevi din urban este pe toată perioada superior celui din rural, iar tendința este de creștere în special în anii școlari 2013/2014-2015/2016; în Olt procentul cel mai mare de elevi este în școlile din rural (peste 55% în toată perioada de referință).  Se remarcă, în anul școlar 2016/2017, o creștere a numărului de elevi din urban în toate județele din Sud Vest Oltenia, situație întâlnită și la nivel național. Situația este similară și în județele componente ale regiunii Sud Vest Oltenia, scăderea continuă din perioada 2012/2013-2016/2017, aducând numărul de elevi de liceu mult sub nivelul din 2007/2008, în Dolj, Gorj, Mehedinți și Vâlcea. În județul Olt, populația școlară de liceu din 2016/2017 este sensibil egală cu cea din 2007/2008. Ponderea pe sexe a fost fluctuantă de-a lungul perioadei de analiză, în cadrul județelor regiunii, situație similară nivelului național, diferențele situându-se în maximul a 6%.eliott-reyna-748864-unsplash

Distribuția pe medii de rezidență în funcție de locația școlii, scoate în evidență  faptul că procentul covârșitor al elevilor de liceu se regăsește în unitățile școlare din mediul urban, dată fiind distribuția rețelei școlare, cu un mare număr de școli în mediul urban și un număr foarte redus în mediul rural.  La nivel de țară, situația este similară. Analizând situația pe județe, se observă că cel mai mic procent de populație liceală rurală este în județul Vâlcea, iar cel mai mare este în județul Mehedinți, însă procentele se situează la niveluri foarte modeste, de maxim 18%.

În județele componente ale regiunii Sud Vest Oltenia situația a avut aceeași evoluție, însă, chiar dacă s-au produs creșteri ale numărului de elevi în ultimii cinci ani școlari, acestea nu au reușit să să ajungă la nivelul anului 2007/2008. Începând din anul școlar 2014/2015, s-a acordat  o atenție sporită învățământului profesional, agenții economici au formulat solicitări de școlarizare exprese, la care ISJ din regiune au răspuns în procent  foarte mare, acest fapt reflectându-se în numărul din ce în ce  mai mare de elevi în toate județele. Nevoile pieței muncii regionale și locale se îndreaptă în continuare spre pentru calificări de nivel 3, astfel încât continuarea susținerii pentru învățământul profesional și investițiile în infrastructura educațională sunt măsuri necesare pentru dezvoltarea unei relații de tip ”câștig-câștig” între sistemul de învățământ și mediul economic. Analiza ponderii pe sexe a elevilor din învățământul profesional din județele regiunii, arată că, acest nivel educațional este de mai mare interes pentru populație școlară de sex masculin, date fiind procentele majoritare pe acest segment. Statistica pe medii de rezidență, arată că în județele componente ale Olteniei, marea majoritate a elevilor de la ânvățământ profesional sunt cuprinși în unități de învățământ din mediul urban, ca și în cazul învățământului liceal. Învățământul postliceal  a cunoscut o dezvoltare accentuată începând din 2007/2008, de când a fost finanțat și de la bugetul național, acest lucru reflectându-se în numărul de elevi în toate regiunile țării.  Majoritatea județelor din Sud Vest Oltenia păstrează aceeași tendință, de creștere a numărului de elevi la postliceal până în 2014/2015 și cu o ușoară scădere în 2015/2016-2016/2017. Singurul județ care face excepție este Vâlcea, care a avut un număr redus și fluctuant de elevi la postliceal în perioada 2007/2008-2012/2013, însă în anul școlar 2013/2014 creșterea a fost de 350%.  Numărul de elevi s-a păstrat la nivel ridicat și în perioada anilor școlari următori.Analiza cifrelor pe sexe indică faptul că, în general, în județele regiunii, populația de sex feminin are un interes mai mare pentru învățământul postliceal, date fiind procentele. Județul Gorj face excepție din acest punct de vedere, la începutul perioadei de analiză cei mai mulți elevi fiind de sex masculin. Începând din 2013/2014 și aici crește procentul de populație școlară feminină, depășind-o pe cea masculină. Unitățile de învățământ postliceal din regiunea Sud Vest Oltenia sunt situate în cea mai mare parte în orașe, de aici și distribuția în cea mai mare proporție a elevilor în mediul urban. Analiza de-a lungul perioadei, indică faptul că, în timp au apărut școli postliceale și în mediul rural, în județele Dolj, Gorj și Mehedinți, dar în Olt și Vâlcea învățământul postliceal rămâne în continuare concentrat în urban.

 

Pe fondul menţinerii unor valori scăzute ale natalităţii şi fertilităţii, precum şi o dată cu  înaintarea în vârstă a generaţiilor, diferite ca mărime, structura pe grupe mari de vârstă a populaţiei va continua să se modifice, în sensul reducerii numărului tinerilor şi al creşterii numărului de persoane adulte şi vârstnice. Aceste modificări vor determina și diminuarea ponderii tinerilor (0-14 ani) în totalul populației, de la 3189,6 mii persoane (15,9%)  la recensământul din 2011, la 1567,8 mii persoane (12,1%) în anul 2060.